Nyheter | Recensioner | Iskallt Våld | Ondskans Väg | Rättarens Tid | Mannen från Tenhult | Brytpunkt Uppsala | ICE | Bödelns leende | mp3 ljudböcker| | Bilddagbok | Ulf&Peter | Kulturkväll | Projekt | Länkar | Pressmaterial | Gästbok | Kontakt | Nyhetsbrev | Broberg Innovation | Hem |

ICE - recensioner

En rafflande och spännande kriminalhistoria

Bokrecension Författare: Ulf Broberg & Peter Lundström Titel: ICE Antal sidor: 215 År: (2013) Förlag: Broberg Innovation AB ISBN: 9789189236202 Ulf Broberg är författare och frilansjournalist med ett tiotal böcker bakom sig. Ulf har stor kunskap om svensk räddningstjänst, akutsjukvård, rättsväsende samt polisverksamhet. Peter Lundström är kriminalpolis och författare. Han arbetar som kriminalkommissarie på Rikspolisstyrelsen. Peter har omfattande erfarenhet av polisarbete i många olika befattningar genom åren och stor insikt i gränsöverskridande grov kriminalitet och dess verkningar i Sverige. Han arbetar i dag med polisens inre säkerhet. Läs mer på www.upsetters.se Källa: (Broberg Innovation). Den före detta brottslingen Pulver lever numera med skyddad identitet i en jämtländsk glesbygd. En natt väcks han av ett motorbuller och han skyndar ut för att se vad som står på. Ljudet kommer från skogen och där hittar han ett störtat flygplan. En död man hänger i ett träd och piloten hittar han död i flygplanet. I planet finns även en stor mängd kokain. Detta blir upptakten till en rafflande jakt på en svensk-norsk narkotikaliga som ursprungligen kommer från kontinenten och ska leverera narkotikan i Norge via Sverige. I roman träffar vi läsare återigen på polisens insatsstyrka med S-O Melander och Paula Sjö i spetsen. Denna gång får de ta hjälp av norsk, dansk, rysk och holländsk polis för att lösa fallet. Parallellt får vi läsa om konflikter mellan ungdomsgrupper och kommunala myndigheter i Uppsala. En rafflande och spännande kriminalhistoria där spänningen stegrades hela tiden. Något av en sträckläsarbok, för ibland var jag bara tvungen att fortsätta till nästa kapitel. Den var välskriven och att författarna är kunniga inom sina respektive områden råder ingen tvekan om. Gestaltningen av karaktärer och miljöer var också bra, även dialogerna var givande och underhållande. Betyg 4/5 - Kristina Simar